Aamulla klo 7.15 sitten lähdin kohti Sveitsiä. Timo ja Juho jäi hoitamaan Heviä Dornbirniin, joten tällä kertaa lähdin sitten ihan yksin reissuun, vaikka eipä siellä kyllä yksin tarvinnut olla...

Aamu alkoi tosiaan sillä, että bussi tuli noutamaan meitä koululta. Meillä ei oikein ollut hajua miten päivä oli tarkoitus viettää ja kuinka paljon siellä lopulta olisi porukkaa. Kun sitten lähdettiin liikkeelle, karu totuus valkeni: koko bussissa ei ollut kuin 3 meikäläistä!

Kun sit oli kolme tuntia ajettu ja noukittu lisää porukkaa Sveitsistä bussiin matkan varrelta, päädyttiin lopulta Thurgaun yliopistolle. Siellä meille sitten tarjoiltiin aamukahvit ja pidettiin tervetulopuheet. Siellä meille sitten oikeastaan selvisi, että se oli sellainen kansainvälinen vaihto-opiskelijoiden kokoontumisreissu, jonka se Thurgaun koulu oli organisoinut. Siellä oli siis vaihtareita lähinnä Sweitsistä, mutta myös Lihtensteinista ja Saksasta.

Sieltä sitten kun oli kahvit juotu, lähdettiin kahdella bussilla ajelemaan kohti vuonna 1145 perustettua luostaria. En muista enää missä se siellä sijaitsi, mutta jossain päin Sveitsiä me edelleen oltiin. Siellä meille sitten oli järjestetty tunnin pituinen opastettu kierros, jossa sitten saatiin kuulla kaikkia jänniä faktoja sen aikaisten munkkien elämästä. Se luostari tosiaan ei enää ollut munkkikäytössä, vaan toimi pelkkänä turistikohteena ja oli siellä jotain työpajoja edelleen joissa tuotettiin erilaisia tuotteita myyntiin. Viiniä, saippuaa, yrttejä, hedelmiä jne...

Munkkilasta jatkettiin sitten bussilla kohti ruokapaikkaamme, joka oli viinitila. Ruoka itsessään ei ollut kovin kummoista, makkara salaatilla, mutta saipahan sillä vähän mahaansa täyteen kuitenkin.

Saatiin myös maistella kolmea eri viiniä tilan viiniä, viinimaisterin johdolla joka kertoili meille tarkkoja yksityiskohtia viineistä, kuten mitä rypälelaatuja missäkin viinissä on... En nyt voi väittää että olisin kauheasti viineistä oppinut sinä päivänä, mut ihan hyvältä ne pienet maistiaisetkin maistui.

Sitten sieltä suunnistettiin taas bussilla kohti Bodenseen rannalla olevaa pikkukaupunkia, jossa pysähtyi myös järviristeilyalus. Vähän samanlainen kuin joku Suomen Suvi, mikä Jyväskylässäkin ajelee kesäisin.

Tässäpä laivan kannelta vaihtariporukkaamme.

Kuten kuvastakin näkee, sää ei ollut ihan meidän puolellamme. Oli sellaisen tasaisen harmaa sää koko päivän, että ei oikein tiennyt sataako vaiko ei. Aamulla kun lähdettiin, satoi, mutta se siitä sitten onneksi hellitti iltapäivällä kun veneilemässä oltiin.

Risteiltiin tuolla paatilla noin puolisentoista tuntia, josta suurimman osan aikaa meitä viihdytti paikallinen polttariseurue. Niillä oli megafoni, johon ne sitten hoilasivat ja höpöttivät taukoamatta. Todella rattoisaa joo... Päivänsankarin tarkoituksena oli myydä kukkia ja kerätä t-paitaansa vähintään 100 nimikirjoitusta kaikilta kukan ostaneilta.

Niinpä minä ja Heeuni saatiin sitten ruusut itsellemme. :)

Sitten kun kuuden aikoihin suunnilteen noustiin pois laivasta pois, alkoi kotimatka Itävaltaan. Tässä vielä hieman heikosti tähdätty kuva meikäläisistä...

Lopuksi sitten taas istuttiin parisen tuntia bussissa ennen kuin päästiin takaisin Dornbirniin. Mukava reissu kyllä... väsytti vaan kun joutui heräämään niin älyttömän aikaisin aamulla, mutta muuten kyllä ihan rattoisa reissu. :)